Diensten
1: Business Model Innovatie
Jouw businessmodel is de manier waarop jouw bedrijf waarde creëert en geld verdient. Een simpel businessmodel geeft antwoord op 4 hoofdvragen.
- Wie zijn jouw klanten?
- Wat verkoop je?
- Hoe zorg je dat jouw klanten krijgen wat ze willen?
- Hoe zorg je voor continuïteit, groei en winst?
Bij business model innovatie gaat het dus over het vernieuwen en verbeteren van het bestaande businessmodel. Het is een benadering gericht op 1 of meerdere onderdelen die je wil/moet verbeteren. Het doel is natuurlijk het geheel te verbeteren en zo sterker in de markt te staan en (meer) winst te maken. Een van de bekendste manieren om hier mee te beginnen is het Business Model Canvas. Hiermee zie je in één oogopslag hoe je bedrijf nu werkt en hoe het ervoor staat en waar je misschien nog niet echt bij stil hebt gestaan. Wij zien het als een diagnose van de huisarts. Is een paracetamol of pleister voldoende? Of is het verstandig verder onderzoek te doen? Op basis daarvan kun je vaststellen wat goed gaat en wat aandacht nodig heeft om echt te verbeteren.
Procesanalyse
Wat heb je aan een Ferrari met 500 pk die met gemak 250 km per uur rijdt als je nooit buiten de bebouwde kom komt? En is het lastig om zware machines naar spanje te brengen met een Fiat Panda? Een procesanalyse geeft inzicht in waar je over- of ondercapaciteit hebt in je bedrijfsvoering. Het is belangrijk om te weten welke onderdelen in je proces bijdragen aan succes en welke je schade toebrengen. Procesanalyses hebben als hoofddoel inzicht te krijgen in wat goed, slecht, overbodig of nodig is om te groeien, rendementen te verhogen, concurrenten te verslaan, of betaalbaarder te worden voor nieuwe klanten. In een snel veranderende wereld is het noodzakelijk om te weten waar je kansen, bottlenecks of bedreigingen liggen.
2: Procesanalyse
3: Marktanalyse
Een marktanalyse omvat meer dan alleen maar inzicht krijgen in wie je concurrenten of potentiële klanten zijn. De marktanalyse moet ook zeker kijken naar de “bredere omgeving” (omgevingsanalyse). Daarmee bedoelen we dat het ook noodzakelijk is om te kijken naar zaken zoals, de economie, wetgeving, of bevolkingsgroei waar je produceert of levert. Technologische ontwikkelingen of afhankelijkheid van leveranciers in een regio, land of continent om er maar een paar te noemen.
Een goede marktanalyse is van cruciaal belang en een belangrijke bouwsteen voor het ontwikkelen van jouw strategie. Met een omgevingsanalyse & marktanalyse worden de kansen en bedreigingen van de markt in kaart gebracht. Het helpt om verder in de toekomst te kijken en daarmee betere besluiten te nemen.
Trendanalyse
Waarom je een trendanalyse nodig hebt
Vooruitzien en vooruitdenken is lastig. Je verzamelt niet altijd de beste informatie, of je weet bestaande informatie niet goed te plaatsen.
Welke ontwikkelingen zie je versnellen of vertragen? Dat probeer je in kaart te brengen.
Je kiest voor methoden die ervoor zorgen dat je met een brede blik gaat kijken. Breder dan je eigen sector. De valkuil is om te snel te besluiten wat wel en niet relevant is.
Vraag om hulp
De beste trendanalyse maak je niet alleen binnen je eigen organisatie.